Monday 4 April 2011

Sudah 20 Tahun hidup di dunia..

Ingat lagi kata-kata ni daripada ayah...''anak dara ayah dah besar..dulu kecil ja..makan bersuap,tidur berpeluk,mandi pun ayah dengan mak yang mandikan..sudah masuk 20 pun..dah besar..kena pandai jaga diri..buat yang terbaik untuk hidup..jadi orang yang berguna..''....nak menitis juga lah air mata ni..

mengimbau balik 20 tahun yang lalu..aku dibesarkan dalam sebuah keluarga yang sederhana..ayah seorang pesawah..dan mak seorang suri rumah..tapi kehidupan kami amat bahagia..aku sangat berbangga dilahirkan dalam keluarga Zakaria..adoiiii...tiba tiba pula kan ayat skema ni...
nak cerita juga lah!..pengalaman hidup dalam masa 20 tahun ni kan...macam macam kot..daripada manis,pahit...masam pun ada lah!!!..haha

aku ingat lagi..
masa tu aku berumur dalam lingkungan 6 tahun.....malu sangat kot nak cerita...memang terbukti aku dari kecil lagi sudah ganasss...hahaha..nak tau sebab apa aku kata macam  ni...???..mari-mari ,aku nak cerita....
aku baru dapat basikal baru waktu ni..nak dijadikan cerita lah kan...aku cuba naik lah!..walaupun kaki tak berapa sampai..sebabnya??..aku suruh ayah beli basikal saiz orang besar...nak sangat basikal yang besar kan..nahhh..ambil kau!!..yang bestnya..aku naik basikal tu dengan penuh gaya kot..siap lepas tangan lagi....sedar sedar ja dah terduduk dalam longkang!..hahahaha..lepas tu??..malas lah aku nak cerita..haha
p/s: kena marah dengan mak..sebab naik basikal lepas tangan..mak kata macam budak laki!..


pengalaman kedua:
lemas!...
dah tak pandai berenang..tapi nak jugak terjun mandi sungai..terjun-terjun ja terus tak timbul-timbul..hahaha..biasalah...orang pandai berenang memang tak timbul-timbul bila terjun dalam sungai!..haha


pengalaman ketiga:
terjatuh dari pokok!
hah!!..yang ni memang meninggalkan parut sampai sekarang!..parut ranting pokok tercucuk kat kaki!!..fulamakkkk...memang terbaikkk!!..orang duduk atas kerusi..aku duduk atas pokok..nak turun tak boleh sebab ketinngian tak menyebelahi aku masa tu..jadi aku pun terjun lah!...sekali tak lepas nak terjun..tercucuk betis aku ni kat ranting pokok!..mau mengilai kuat kuat lah masa tu...adoiiiiii....
wajah kanak kanak yang nakal!..

pengalaman keempat:
haa..masa ni aku suka sangat..aku jadi juara bersyair dan berwarna!..sewaktu sekolah rendahlah!..haha..dapat hadiah warna pensil stabilo yang paling besar waktu tu..memang berbangga lah!..haha


pengalaman kelima:
masuk asrama!
wahhhhh..aku suka sangat waktu tu..ya lah..dapat asrama..SMK Dato Syed Omar lagi tu..sekolah yang boleh dikatakan bagus lah dekat Alor Setar..masa hari pertama tu ok lagi lah..masuk ja seminggu tinggal di asrama..hahaha..memang menangis tiap tiap hari...haha..tiap tiap minggu suruh ayah datang melawat..siap kumpul duit syiling lagi kot..sebabnya?!!..nak telefon mak..hahahahaha


pengalaman keenam:
dapat menjejakkan Universiti..!
Alhamdulillah..penantian berakhir..hari yang aku dapat keputusan masuk Universiti..menangis juga lah aku ni...hahaha..
p/s:cita-cita aku dari  kecil..alhamdulillah tercapai...

pengalaman ketujuh:
ehemmmm3...jatuh cinta!..:p
nak juga kan cerita pasal benda benda ni..hahaha..dah suruh cerita pasal pengalaman,jadi..ni pun pengalaman jugalah..heeee
pengalaman jatuh cinta!..haha..tak perlulah nak bagi tau siapa dia kan..yang penting aku dengan dia ja yang tahu!..ewahhh..haha


pengalaman kelapan:
lepak-lepak dengan kawan kawan..memang terbaikkkk..sayang kawan kawan saya!..peace~~~



No comments:

Post a Comment